sobota, 25 marca 2023

Policzmy czołgi

 


Z magazynów w rosyjskim Kraju Nadmorskim wyciągane są czołgi T-54 i T-55, które sfotografowano podczas jednego z transportów kolejowych.  To o tyle ciekawa informacja, że T-54 przestały być produkowane w ZSRR w 1958 r. (a ich pierwsza wersja pojawiła się w 1946 r.), a sowieckiej produkcji T-55 zaprzestano w 1981 r. Owszem T-55 bywały później w wielu krajach modernizowane na różne sposoby (polska modernizacja, Merida służyła w WP aż do 2002 r.), ale maszyny zaobserwowane w transporcie to wersja T-54B z 1959 r. To, że takie zabytkowe pojazdy wyciągnięto z magazynów jest więc faktem szokującym. 

Niektórzy analitycy próbują go racjonalizować twierdząc, że T-54 i T-55 mogą być wykorzystywane przez Rosjan jako mobilna artyleria. Ich zastosowanie w takiej formie byłoby też jednak bardzo interesujące, gdyż świadczyłoby o rosyjskich niedoborach w "królowej broni". Być może chodzi o niedobór pocisków określonych kalibrów i konieczność zagospodarowania nadmiaru amunicji kalibru 100 mm. To też jednak szokująca wiadomość. Już od czasów carskich Rosja bardzo bowiem dbała o swoją artylerię, rekompensując w ten sposób słabości piechoty. "Podręcznikowo" przeprowadzane ofensywy zawsze zaczynały się olbrzymią artyleryjską młócką. Zauważcie, że pod Wugledarem tego artyleryjskiego walca Rusaki nie uruchomiły. To, że wagnerowcy skarżą się pod Bachmutem na brak dostaw pocisków do dział, nie musi być więc skutkiem motywowanego politycznie odcięcia ich od zaopatrzenia przez armię. 

Jak dotąd wizualnie potwierdzono utratę przez Rosję 1874 czołgów i 364 działa samobieżne (w linku macie to szczegółowo rozpisane na poszczególne typy i wersje). Jak to się ma do ilości tego typu pojazdów znajdujących się w służbie na początku 2022 r. Poniżej macie zestawienie, oparte na danych z pierwszych dni marca:




Zwraca uwagę utrata 102 proc. jednej z wersji T-80 - zniszczono więc wszystko, co było w linii oraz trochę czołgów z magazynów. Zwracają na siebie również straty w najnowszych wersjach T-90, czyli T-90M. Wynoszą one aż 22 proc. W statystykach tych za to nie uwzględniono wizualnie potwierdzoną utratę 6 T-90S, czyli wersji produkowanej dotąd wyłącznie na eksport. 

Lista rosyjskich typów uzbrojenia, które nie zostało jeszcze utracone na Ukrainie, ciągle się kurczy. Jest jednak na niej "najnowocześniejszy" rosyjski czołg T-14 Armata, który został niedawno zaobserwowany w transportach kolejowych.   Na papierze, w leksykonach techniki wojskowej, prezentuje się on świetnie. Ale prawdopodobnie spieprzono w nim zawieszenie, bo zdarzało mu się psuć podczas parad. Ponoć go już w październiku zauważono pod Ługańskiem.  Jego dotychczasowy brak na froncie tłumaczono głównie tym, że "T-14 Armata jest przeznaczony na wojnę, a nie na specjalną operację wojskową". Dodam, że na froncie jakoś nie widać też innych rosyjskich superbroni - bojowych wozów Kurganiec i dział samobieżnych Koalicja. A przecież miały być to takie cuda techniki jak Armata...


Na front trafia za to sporo pojazdów hybrydowych - takich jak transportery opancerzone z wieżyczkami z okrętów. Rosja robi się pod tym względem równie kreatywna jak ISIS czy syryjscy Kurdowie. Oczywiście, obok T-54 i T-55 wyciąga z magazynów też inne zabytkowe pojazdy, choćby transportery opancerzone BTR-50 będące w służbie od 1954 r. czy ciężarówki GAZ-51 produkowane w latach 1946-1975. 

Znany żul i błazen Miedwiediew stwierdził kilka dni temu, że Rosja będzie produkować 1500 T-90M rocznie.  Tak się składa, że zakład w Niżnym Tagile jest obecnie w stanie wyprodukować 20 czołgów różnych typów miesięcznie. Liczba 1500 wydaje się realna, ale jeśli chodzi o możliwość lekkiego zmodernizowania czołgów zalegających w magazynach. Stany magazynowe rosyjskich sił pancernych są oczywiście wielką tajemnicą. Nie wiadomo, ile tysięcy czołgów jest tam zdatnych do uruchomienia. To, że z magazynowych czeluści są wygrzebywane T-54 o czymś jednak świadczy. Przypomnę, że są tam jeszcze lekkie czołgi pływające PT-76 i ciężkie czołgi T-10, będące ostatnimi z serii "Józef Stalin", które płonęły na pobojowiskach Wojny Sześciodniowej.


 Sołowiow, czyli rosyjski Ben Shapiro, stwierdził, by nie śmiać się z użycia T-54, gdyż Rosja jest w stanie też stworzyć całą dywizję z T-34.   Przypomnę, że T-34 jest wciąż na uzbrojeniu 9 krajów, z czego Jemen wykorzystuje go w boju przeciwko rebeliantom Huti. Zresztą, podczas okupacji jednego z ukraińskich miast, Rosjanie wykorzystali już pomnikowy T-34 jako element blokady drogowej. Czekam więc na reaktywację car-tanka.

Ruscy mogą się pocieszać, że ich straty w sprzęcie lotniczym są jak na razie na akceptowalnym poziomie. Nie muszą wyciągać z magazynów Migów-17. Wciąż mają dużo w miarę nowoczesnego sprzętu w służbie. Ale to też skutek bierności rosyjskiego lotnictwa, które nie zapuszcza się poza linię frontu. Od czasu do czasu zapewnia wsparcie taktyczne, ale zwykle strzela rakietami z bezpiecznej odległości do przypadkowych celów. Równie nieefektywna okazała się w tej wojnie rosyjska marynarka wojenna. Ale ten temat już oczywiście poruszałem...

***

Niedawno przeczytałem "Samotność strategiczną Polski" Marka Budzisza. Książka dobra i ciekawa, jedna z lektur obowiązkowych o wojnie ukraińskiej. Szczególnie zwróciłem w niej uwagę na narrację dotyczącą strategii USA i niemocy wojskowej Europy Zachodniej. Amerykanie uznali, że nie mogą już prowadzić dwóch wojen jednocześnie. Pojawiła się więc potrzeba, by sojusznicy z Europy wzięli na siebie sporą część odpowiedzialności za obronę naszego kontynentu. Trump próbował na nich wymusić wzrost wydatków na wojsko. Później Biden starał się dogadać z Niemcami. Rozbiło się to o krótkowzroczną postawę Niemiec, mającą m.in. podłoże kulturowe - straszliwy ból d... wobec "Amis" i przekonanie, że im słabsze NATO, tym Rosja będzie bardziej przyjazna. W Europie Zachodniej wszyscy beznadziejnie się rozbroili, nawet Francja. Dopiero chcą mozolnie przez wiele lat odbudowywać poziomy gotowości bojowej sprzed 20 lat. W tej sytuacji idealnie w amerykańską strategię wpasowuje się roli Polski jako militarnego bastionu na flance NATO. Gdy więc ktoś pyta: po co nam te Ambramsy, Czarne Pantery, Himarsy i F-35, to można mu odpowiedzieć: po jajco, kretynie! Takiego przychylnego klimatu geopolitycznego nie mieliśmy od dekad. I świetnie, że go wykorzystujemy.



Zabawne, że taki onucowiec jak Sykulski przez wiele lat przekonywał, że powinniśmy przede wszystkim budować własny potencjał militarny, a nie liczyć na pomoc z Zachodu. Akurat, gdy ten potencjał budujemy, to on jojczy wraz z innymi onucowcami, że "po co te zbrojenia!". Różni duponarodowcy powielający jego narrację de facto opowiadają się za prowadzeniem w Polsce polityki niemieckiej. Co więcej, ich wizja polityki jest też recydywą saską. Przekonaniem, że jak Polska będzie słaba, to nikogo nie sprowokuje do ataku i że warto oprzeć się na mocarstwach ościennych. Czym to się skończyło w XVIII wieku - wszyscy wiemy. 

57 komentarzy:

  1. Si vis pacem, para bellum

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do czołgu T-14 Armata jako "cudu techniki i myśli sowieckiej"
    https://www.youtube.com/watch?v=-opSlCGLGQ4

    OdpowiedzUsuń
  3. "Zwraca uwagę utrata 102 proc. jednej z wersji (...) " - niektóre z czołgów mogły być porażone, wyewakuowane, naprawione i ponownie w walce. Były fotki z takiego składu maszyn uszkodzonych, chyba na Białorusi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe. Bywało też, że czołgi przechodziły kilkakrotnie z rąk do rąk

      Usuń
  4. Policzmy czołgi luuuudzie macie już dewiacje.A niechże już te dwa braterskie narody sie pogodzą i zawrą pokój.Przecież oba kraje to ta sama krew ta sama jakże poddana łacinokaustowi cyrylica poddany katoholokaustowi kościół prawoslawny.Łączy ich wszystko a dzieli tylko Ósa.Policzmy lepiej zamiast czolgow ppliczmy pomysly jak to rozwiazac przy stole pokojowym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co to za szatan to "Ósa"?

      Usuń
    2. "poddana łacinokaustowi cyrylica" - Ukraina i Białoruś powinny przejść na alfabet łaciński. Cyrylica to g...

      Usuń
    3. Przy stole pokojowym powrót do granic sprzed 2014, Rosja zwraca dzieci i jeńców woj., wypłaca reparacje wojenne. A co do cyrylicy, to zdecydują Ukraińcy. Wy, towarzyszu, uczcie się lepiej chińskiego.

      Usuń
    4. Inspirowany pacyfizm

      Usuń
    5. Cyrylica to może i nie jest szczyt szczytów, ale różnorodność sama w sobie jest wartością, monokultura zaś wręcz przeciwnie.
      Oczywiście nie dotyczy to Sekty LPG, nachalnie promowanej przez USA.
      Promowanej w celu zniszczenia narodów rdzennych europejczyków.
      Dlatego na Rosjan i tzw Ukraińców lecą bomby i leje się napalm, a na Polaków, Niemców i Francuzów lecą agitatorzy LPG.
      Zniszczenia są podobne. Sądzę nawet, że skutki dla zaatakowanych przez LPG (na rozkaz Waszyngtonu) narodów są gorsze niż wojna Krwawej Junty Kijowskiej z Satrapią Moskiewską.
      Dobrze to sobie Towarzysze z Gabinetu Owalnego wykombinowali...
      Albo napalm, albo tęczowa śmierć.
      Jak to było? War Plan RED, Agent Orange, LGBTQ+

      Usuń
    6. O, mój apel poskutkował. Lepszych "Z" mi rzucili do komentarzy...

      Usuń
    7. Nikt ci nikogo nie rzucał.
      Wytłumacz tylko plz jedną sprawę - dlaczego "musimy" popierać akurat Ukrainę, czyli najbardziej skorumpowane państwo postsowieckie? Przecież Ukraina to Mordor podobny raczej do Rosji za Jelcyna, kraj katujący swoich "obywateli", strefa mafii, oligarchów, handlu ludźmi i oczywiście gangów jak z Salwadoru, podpierających się nazistowskimi tatuażami.
      Jeśli Moskale są źli, czemu nikt nie przeczyć, to rząd na Ukrainie jest znacznie gorszy. To nie z Rosji ludność ucieka od dekad, tylko z tej waszej "wspieranej" Ukrainy.
      PS. Módlmy się, żeby za kilka lat nie zobaczyć "wracających" do Polski Krabów i Twardych, ale z lufami wycelowanymi w naszą stronę.

      Usuń
    8. Lepiej być nazista niż pedalem

      Usuń
    9. W końcu wypowiedź nieco merytoryczna, więc jednak Fox ma rację.
      Niby, że Ukraina za kilka lat napadnie na Polskę z użyciem tego sprzętu, który teraz dostaje ? To tylko wasze mokre sny, które się nie spełnią. Po pierwsze Polska jest w NATO i mało kto ośmieli się w takiej sytuacji (stacjonujące wojska USA) napaść na taki kraj NATO, a Ukraina po wojnie na pewno nie będzie w stanie tego zrobić. Po drugie, to ten sprzęt w większości ulegnie zniszczeniu ... podczas zdobywania Moskwy chociażby.
      Czyli, że nie powinniśmy popierać Ukrainy tylko Rosję ? Niby czemu mielibyśmy popierać Rosję ? Podaj choć dwa racjonalne powody.

      Usuń
    10. Mariuszu, i jak 90% ludzi, krążysz w kółku narysowanym przez pisowskich podżegaczy wojennych.
      Otóż, nie jest tak, że skoro Moskale są źli, to Chochoły są dobre. Ani odwrotnie, skoro Chochoły są złe, to Moskale są dobrzy. Świat nie działa w taki sposób.
      Z tego że Ukraina jest zła (najgorsza?) nie wynika, że mamy pomagać Moskali.
      Ani z tego, że Moskale są źli, nie wynika że mamy oddać się za darmochę Chochołom.
      Logika ciśnięta nam przez pisowców to taka sama logika, jak "sojusz ze Stalinem" bo bije Hitlerowców.
      Po drugie - Zarówno ta wojenka, jak i zniszczenie Polski przez Ukrainę odbywa się na rozkaz z Waszyngtonu. Więc bajki, że OTAN nas ochroni, to tylko bajki. To nie będzie wojna, tylko specjalna operacja wojskowa w ramach OTAN, albo wojna domowa.
      Po trzecie. Proste pytanie - komu Imperium przekazuje władzę nad podporządkowanym krajem? Np nad Polską przejętą od Sowietów?
      Prosta odpowiedź - władzy nad podporządkowanym krajem nigdy nie przekazuje się krajowcom, tylko jakiejś mieszkającej tam wrogiej mniejszości.
      Po to, żeby Milicja w pewnym momencie nie odwróciła karabinów w stronę Namiestników i nie stanęła po stronie wyzyskiwanych i katowanych Krajowców.
      Komu więc USA przekazało Władzę nad Polską po 1989?
      Stalin w 1945 przekazał ją Litwakom.
      Waszyngton w 1989 przekazał ją ludziom z przejętej po wojnie UPA.
      I teraz właśnie oglądamy konsekwencje.
      Tu nie będzie żadnego przejęcia ziem tzw Zachodniej Ukrainy przez Polskę.
      Tu się dzieje podbój Polski przez Ukrainę pod patronatem USA.
      Wszystkie ruchy pisowców o tym świadczą.
      Zaczynając od wywiezienia w 2015 czterech miliardów złotych pierwszej transzy haraczu nałożonego na Polskę, przez "ukraińcy będą elitą Polski", co wcielono w życie pod postacią Numerus Clausus dla polskich maturzystów, aż po skonfiskowanie arsenałów wojska i akcję kolonizacyjną dzisiaj.
      Trzymajcie się dzielnie, bo przewidziano dla was los dożywotnich Sług Ukrainy.

      Usuń
    11. Oj jednak się pomyliłem. Poziom trollstwa jednak nadal kiepski - świadczy o tym choćby bredzenie o jakimś "Numerus Clausus dla polskich maturzystów". Kiedy niby zabroniono polskim maturzystom podchodzić do matury czy dostawać się na studia?
      Zeciarz pyta: "dlaczego "musimy" popierać akurat Ukrainę, czyli najbardziej skorumpowane państwo postsowieckie?" - stan rosyjskiej armii wskazuje, że to jednak Rosja pobiła Ukrainę na głowę pod względem korupcji.
      Ale do meritum: popieramy Ukrainę, bo akurat skutecznie zabija naszych wrogów. To Rosja wspólnie z Białorusią dokonała na nas hybrydowej agresji. To Rosja od lat ćwiczy uderzenia nuklearne na Warszawę. I to Rosja dokonała zamachu w Smoleńsku. O eksploatowaniu przez nią Polski przez dziesiątki lat i dokonywanym przez nią wielokrotnie w historii ludobójstwie na Polakach chyba nie muszę wspominać. Ani o jej ciągotkach do zawierania antypolskich sojuszów z Niemcami.
      "kraj katujący swoich "obywateli"" - tak jak Rosja na Kaukazie Północnym? Rozumiem, że sięgasz po bajeczkę o tym jak Ukraińcy "wosiem liet dombili Bombas". Tak się jednak składa, że straty cywilne w Donieckiej i Ługańskiej Republice Chujowej były po 2014 r. znikome. Nawet w relacjach rosyjskiej telewizji nie widać było, by Donieck był jakoś szczególnie zniszczony.
      "nie z Rosji ludność ucieka od dekad" - no ostatnio ludność uciekała z Rosji. Przed mobilzacją.
      "Waszyngton w 1989 przekazał ją ludziom z przejętej po wojnie UPA." - ciężkie grzyby. za chwilę Zeciarz napiszę, że Duda to wnuk upowca.

      Usuń
    12. Turbosłowianin się wyprztykał, przysłali Francuskiego Łącznika (--->OTAN)

      Usuń
    13. Nie wiem kim jest duda. Oceniam po czynach.
      Na przykład takich, że w 2015 roku zawiózł na Ukrainę 4 miliardy odebrane Polakom.
      Wiem za to, że Kaczyński to Ukrainiec z pochodzenia.
      Rodzinka zjechała do Polski z Odessy.
      Podobnie jak pozostali Naczelni PC
      trzeci bliźniak - rodzinka z Tarnopola
      Orzeł (najmądrzejszy, nie ukrywam) urodzony w Charkowie.
      BTW, dlaczego piszesz, że Moskale to nasi wrogowie i jednocześnie ukrywasz, że Ukraińcy to tacy sami wrogowie?
      Jojczysz, że Moskale wymordowali w 2WS dużo Polaków?
      Prawda, ale dlaczego ukrywasz, że Ukraińcy wymordowali ponad pół miliona Polaków, bo prawie wszystkie straty w Powstaniu Warszawskim to też z ręki Ukraińskiego Rezuna, tymczasowo dobrowolnie pod komendą Niemiecką.
      A co do uciekania udręczonej ludności, to każdy wie ile ich uciekło do Polski, choćby po 2014 roku. Miliony...
      Dziś uciekają przed mobilizacją znacznie częściej niż Rosjanie.
      PS. Informacja , że UPA przeszła pod kontrolę CIA i wykonuje prace dla Jankesów (nie za darmochę of coz) to sprawa całkowicie oczywista, opisywana i wstyd, że taki fachura jak ty ciśnie kit, że operacji spinacz to nie było.
      PSS. Piszesz, że nie ma Numerus Clausus dla Polaków?
      To nie widziałeś przypadkowo wyciekniętej listy przyjęć na jakąś tam wyższa uczelnię z Poznania, po której pisowcy zabełkotali, że jest umowa o przyjmowaniu maturzystów z Ukrainy.
      Szkoda, że zapomnieli zabełkotać, że system punktowania na Ukrainie jest taki, że Ukrainiec który w Polsce byłby uczniem trójkowym, ma tyle punktów co 1% najlepszych Polaków.
      I zapomnieli zabełkotać, że wskutek tego Ukraińcy mają zagwarantowane miejsce, a dla Polaków jest to, co zostaje.
      To obiektywnie Numerus Clausus, sprytnie, po pisowsku, zakamuflowany, żeby polaczki się nie bulwersowały zanadto.
      Polak, nawet degenerat, tak by nie postępował.
      Ile chcesz jeszcze "poszlak", że pisowcy to po prostu ukraińcy.
      Dzieci działaczy OUN w trzecim pokoleniu.

      Usuń
    14. Od 30 lat to nie Rosja eksploatuje Polskę, tylko "zachód" czyli USA i wasale USA.
      I to nie Rosja doprowadziła do katastrofy demograficznej, tylko "zachód", czyli USA i wasale USA.
      Dziś to nie Rosja, tylko Ambasada USA niszczy młodych Polaków wciskając im Ideologię LGBT, co w zasadzie zamienia połowę z nich w bezwolnych rozhisteryzowanych pajaców, niezdolnych do założenia rodziny, przez co postulat Leninowski o jej zniszczeniu staje się rzeczywistością.
      To nie Rosja jest zarzewiem komuny, zatruwającym cały świat, tylko USA.

      Usuń
    15. O tolerowanym od 30 lat przemycie z Ukrainy broni, w tym CKM, działek, granatników i rakiet ppanc i tajnych arsenałach (przypadkiem czasem coś się znajduje) to też nie słyszałeś?
      To nie są pukawki do haraczowania na targowiskach, tylko do terroryzowania polskich miast i miasteczek, jakby się Polaczki pobuntowały.
      Historia przyzna mi rację, a głupim Polakom pozostanie płacz i zgrzytanie niewybitymi zębami.
      Olanie rozpryskowo rodaków zakatowanych na Kresach domaga się kary.

      Usuń
    16. Przeczytałem wszystko i nie znalazłem ani jednego argumentu abyśmy mieli popierać Rosję. Rosja to nasz największy wróg (do spółki ze szwabami), więc warto się sprzymierzyć nawet z diabłem aby ją zniszczyć. Ukraina walczy pośrednio za nas, więc właśnie dlatego warto jej pomagać ile się da. Po pokonaniu kacapii, jako oddzielne państwo zacznie sobie radzić samo.

      Usuń
    17. Mariuszu, trudno abyś znalazł argument za popieraniem Rosji, skoro ja żadnego nie napisałem.
      Napisałem tylko tyle, że nie warto popierać żadnego z tych postsowieckich państw.
      To tak jak z walkami 3 Rzeszy ze Stalinem.
      Podałem za to sporo argumentów na to, że żeniona nam opowieść o Ukrainie to kłamstwo, i tak naprawdę to Polska została zaatakowana i splądrowana, ale nie przez Rosję, a przez Ukrainę.
      Wspierając Ukrainę wspieramy naszego śmiertelnego wroga i okupanta.
      Wspierając Rosję, wspieralibyśmy innego naszego wroga, choć nie nastawionego na bezpośrednią okupację i eksterminację Polaków, tylko na kolonialny wyzysk (podobnie jak RFN)
      Tak czy inaczej, wojna wybuchłą "dzięki" knowaniom pisowców i dzięki temu, że podporządkowali Polskę Ukrainie. Jakby nie pisowcy, do wojny w ogóle by nie doszło.

      I teraz postawię pytanie i hipotezę: co się stanie, jak Ukraina "zremisuje", czyli nie pokona Rosji i utraci wschodnie marchie, ale nie zostanie podbita i w Kijowie nadal będzie rząd ukraiński (pod kontrolą USA)?
      Kto zostanie obarczony winą za pół miliona zabitych, milion kalek, ruinę i nędzę, utratę miast? Kogo nowa junta Kijowska wskaże jako winowajcę? Kto zostanie oskarżony o podżeganie i pchanie do wojny?
      Polacy zostaną.
      Szybciutko zostanie przypomniana cała banderowska propaganda i usłyszymy taką samą zwierzęcą nienawiść pełną rasizmu, jaką dziś słyszą Rosjanie.
      Dwa lata nie miną, z ulice polskich miast zaleje polska krew.
      Naczelnik otworzy szampana.
      Z tego waszego zaangażowania w pokonanie moskali wyrośnie nie Wielka Polska, tylko Wielka Ukraina od morza Czarnego po Bałtyk.

      Usuń
    18. Srogie moskiewsko-francuskie grzyby...
      To mnie najbardziej rozśmieszyło:

      "Wiem za to, że Kaczyński to Ukrainiec z pochodzenia.
      Rodzinka zjechała do Polski z Odessy.
      Podobnie jak pozostali Naczelni PC
      trzeci bliźniak - rodzinka z Tarnopola" - czyli każdy, kto miał rodzinę na Kresach to Ukrainiec xxxxxxDDDDD Nawet Hermaszewski i ks. Isakowicz-Zaleski :)))))

      Usuń
    19. W przypadku Kaczyńskiego, jego czyny i to kim się otacza i na co jest "ślepy" świadczy o tym kim jest.
      Poza tym, Orzeł sam mówił kim jest.
      Jeśli spotykasz osobę urodzoną na kresach, masz 3/4 pewności że to Ukrainiec. Ewentualnie Ukrainiec żydowskiego pochodzenia.
      I nie ma w tym nic śmiesznego, bo dzięki tym ludziom obecnie dorasta ostatnie pokolenie Polaków. Następnego już nie będzie.
      Taka to ci "wolność" pod butem "sojusznika" zza Atlantyku.
      Wolność, czyli Plan Hootona dla całej Europy.
      Oczywiście, można się śmiać. Teraz jest jeszcze wasz czas.
      Carpe diem.

      Usuń
    20. @Zouz
      "Polska została zaatakowana i splądrowana przez Ukrainę" ???
      Okłamują was tam w Rosji, bo nikt Polski ostatnio nie splądrował. Do 1989 roku robił to regularnie zsrr.
      Pis wywołał wojnę ? Jak rany, co Ty opowiadasz ? Bierz połowę tego co bierzesz. Od kiedy "dyktator" Kaczafi wydaje polecenia Putinowi ?
      To Rosja napadła na Ukrainę i to ona jest tym krajem, który wojnę wywołał.
      Polska jest pod okupacją USA ? Osłabiasz mnie. Z drugiej strony, gdybym miał wybrać pod jaką okupacją się znaleźć to wyłącznie pod okupacją USA i żadną inną. Niemiecką i kacapską już przerobiliśmy i szału nie było.
      A na koniec - bez obaw - remisu nie będzie. Kacapia dostanie wpierdol stulecia, po którym szybko się nie podniesie o ile w ogóle kiedykolwiek. I tego sobie oraz wszystkim Polakom życzę.

      Usuń
    21. Polska została zaatakowana - narzucono nam rząd złożony z agentów USA i najczęściej narodowości Ukraińskiej. O aferze podkarpackiej też nie słyszałeś?
      To co do skutków taki sam atak jak "kolorowe rewolucje" i majdany.
      Tyle że Polska wpadła w łapy CIA już w 1989.
      Ile Ukraińcy wywieźli z Polski pieniędzy? Ile kosztowało nas to "wspieranie"? Dziesiątki miliardów, a pewnie ponad 100. Jak to nazwać inaczej, jak nie splądrowaniem? Za granicę jadą sznurkiem cysterna za cysterną, wszystkie po złotówce.
      A co innego robili sowieci, jak nie wywozili pieniądze, węgiel, uran?
      Wojnę wywołała Ukraina, na rozkaz USA. Najpierw zamach stanu, krwawe prześladowania Rosjan, Wielka Juma wszelkich zasobów Ukrainy na rzecz Amerykańskich Korporacji, kradzież ponad 40 ton złota (to na waciki), instalowanie najpotężniejszej armii w Europie (może po Rosyjskiej), w końcu groźba ataku bronią atomową zmusiły Moskali do ataku wyprzedzającego.
      Tylko nie opowiadaj bajek, że Moskalom trudno idzie. A jak ma iść, skoro wszystkie obszary przemysłowe w ZSRR były dekadami zamieniane w twierdze naszpikowane bunkrami?
      Pis wywołał wojnę, ponieważ zrobił dwie rzeczy:
      1. zgodził się (tajną Ustawą) przekazać Ukraińcom WSZYSTKIE zasoby Polski, przez co wiedzieli oni że mając takie zaplecze do obrabowania, będą w stanie prowadzić walki na koszt głupich Polaczków.
      2. usiłował zrobić zamach stanu na Białorusi, czym zmusił Łukaszenkę (Polaka z pochodzenia) do podporządkowania się Rosji. Zabezpieczono w ten sposób Putinowi północną flankę.
      Ukraina nie sprowokowała by wojny, jakby nie zmontowano wcześniej koalicji. A bez Pisowskiej Polski by nie zmontowano. Dlatego też wygrano pisowi wybory.

      A teraz takie małe ćwiczenie z logicznego myślenia.
      Załóżmy, że w 2014 roku na Słowacji miał miejsce prorosyjski zamach stanu, ubrany w słitaśne hasełka. Skutek jest taki, że cała gospodarka Słowacji przeszła w ręce form z Rosji. Dodatkowo, Ukraina pozostaje pod wpływem GRU i podpisuje ze Słowacją umowę o przekazaniu do jej dyspozycji wszelkich zasobów Armii Ukraińskiej.
      Okej. Stało się. I teraz Słowacja przybiera ostry kurs antypolski, buduje na swoim terytorium bazy wojskowe dla "sojuszników" z Moskwy, i ogłasza plan zniszczenia "hegemonów z Warszawy". Uzbraja potężną armię, porównywalną z Polską.
      I co robi Warszawa?
      Co zrobić ma warszawa, gdy prezydent prorosyjskiej Słowacji ogłasza że za pół roku w ramach programu "nuclear sharing" otrzyma do dyspozycji 20 pocisków balistycznych z głowicami 150 kt.
      Co byś proponował?
      Czekać, aż z Krakowa zostaną zgliszcza?
      A co zrobiły USA gdy Chruszczow pchał atom na Kubę?

      Nie chcesz wojny? To może nie podchodź do znanego chuligana i nie machaj mu przed oczami nożem, a potem nie dziw się, że chuligan cię kopie.

      Wiesz dlaczego propagandyści ukraińscy budzą gniew?
      Dlatego, że celem prowokatora jesteś ty. To ty masz oberwać po zębach. Prowokator sam nie ma takiej siły, więc wkręca cię w sytuację, że oberwiesz nożem, a potem on, prowokator zabierze się za twoją laskę, której już nie obronisz, bo oberwałeś pod poślednie ziobro i krwawisz.

      O to im chodzi.
      A tak w ogóle to czytałeś cokolwiek z pism tzw. Ukraińskich Nacjonalistów?
      Sprowadzacie nam do Polski piekło, śmierć i zniszczenie.
      Obrobili i ustawili was jak oszust matrymonialny 40-letną dziewicę.

      A tak przy okazji:
      https://watson.brown.edu/costsofwar/figures/2021/WarDeathToll
      masz tu cosik o twoich fajnojankesach, siewcach śmierci i zniszczenia, lepszych, znacznie lepszych ludobójcach niż ZSRR za Breżniewa.

      PS. Oczywiście nie zapominajmy, że za Rewolucją Bolszewicką stali właśnie amerykanie. Dokładnie, amerykanie z Wall St.

      Usuń
    22. Piszesz, że do 1989 Polska była plądrowana przez ZSRR.
      Czyli że była podległa, bo tylko wtedy plądrowanie może mieć miejsce.
      Jak to więc możliwe, że dziś ta wasza "niepodległa" Polska ma znacznie mniej do powiedzenia na własnym terytorium, niż za Gomułki, o Gierku nie wspominając?
      Jak to możliwe, że ponad 80% prawa pisane jest za granicami Polski, a Sejm to tylko taka maszynka do przyklepywania obcych Ustaw.
      Ojej, czyli Polska wcale nie jest niepodległa.
      Ojej, to okropne!
      Ojej, a któż nas tak dyma, i jeszcze ciśnie kit, że to wolność?
      Ojej, czyli Polska jest bardziej podległa, niż PRL?
      Ojej, jak to jest, że polscy żołnierze napadają obce kraje na pstryknięcie palcami z Waszyngtonu.
      Ojej, za Breżniewa tak nie bywało.
      Ojej, ale to nasza "suwerenna" decyzja XDDDD
      Czyżbyśmy zostali oszwabieni?
      Hm... chyba trzeba zdjąć końskie okulary i przestać brać dragi importowane z USA.
      Czas się obudzić.

      Usuń
    23. Już Ukrainiec z Odessy ? Jeszcze nie tak dawno był 7ydem z Odessy

      Usuń
    24. Anonimie, a co to za sprzeczność? Kaczyński jest Ukraińcem żydowskiego pochodzenia. Tak samo jak większość tzw "pisowskich polityków" i polityków fałszywie podających się za "opozycję".
      A może mam ci wyliczać przykłady (przestępczego w istocie) uprzywilejowywania Ukraińców w Polsce pisowskiej, żebyś zauważył to co widzi każde dziecko?
      Emerytury? Szkolnictwo? Podatki? Leczenie?
      Pisowcy zrobili wiele aby prześladować Polaków i uprzywilejowywać swoich Rodaków.

      Poważnie zaś pisząc, nie ma innych rdzennych Ukraińców, jak ukraińcy żydowskiego pochodzenia. Reszta to po prostu Rusini, Polacy, Kozacy i Rosjanie, którym od kilku pokoleń, od Austrowęgier wmawia się że są odrębną narodowością. Ale tak naprawdę Ukraińskość to nie jest narodowość, tylko opcja polityczna, robiąca sobie fałszywą metrykę pochodzenia od Rusi Kijowskiej.

      Usuń
    25. Coś się wam aparat propagandowy rozregulował na Łubiance. Bo z jednej strony puszczacie smuty i nudziarstwa w stylu Warzechy a z drugiej bombastyczne materiały satyryczne w stylu generała Konnaszenkowa czy towarzysza Panasiuka. Nie potraficie wypośrodkować propagandy? Mocno się uśmiałem czytając bzdety Zeciarza o szykowanym przez Ukrainę ataku nuklearnym na Rosję :) Czy wy tam na Łubiance chcecie, byśmy umarli ze śmiechu?

      Usuń
    26. Ponieważ sprawa była znana od początku i nie ma najmniejszej możliwości, aby taki tropiciel źródeł jak foxmulder nie znał źródeł tej informacji, uznaję za udowodnione świadome i celowe ściemnianie w tej sprawie.
      Żeby było najśmieszniej, nawet znajomi "przyjechani" Ukraińcy znają temat i nie cisną takiej ściemy jak fox. Pokażę im co pisze, może razem się pośmiejemy.
      Choć nie ma z czego. Atomówki w rękach pogrobowców UPA?
      Hm, ale czy strata Warszawy do dla Polski strata miliona Polaków, czy wręcz przeciwnie, pozbycie się pasożyta zatruwającego cały kraj.
      Zobaczymy.

      Źródeł nie podaję, bo i po co. Znaleźć żaden problem, którzy oficjele, kiedy i gdzie zapowiedzieli co piszę. Wystarczy chcieć, ale jak ktoś nie chce zobaczyć, to choćby my paluchem wskazał, zamknie oczy.

      Drogi Foxie, przypominasz mi kogoś, z kim daaawno temu, coś koło 2015 rozkminiałem temat i jak mu wskazałem, że są Polacy którzy jada na Ukrainę bić ruskich, naskoczył na mnie, że to "putinowska propaganda". Na co ja mu mówię, że jeśli mamy wspierać Ukrainę przeciwko Moskalom, to chyba dobrze, że jacyś Polacy są tak proukraińscy że ryzykują głową. I żeby się zastanowił, czy przejaw skrajnego wręcz wspierania Ukrainy to "putinowska propaganda", czy wręcz przeciwnie.
      Nic nie odpowiedział. Chyba mu przeciążyłem ALU.

      Może i w tym przypadku trzeba zastanowić się nad spójną linią. Czy zapowiedź uzbrojenia się w nuki to przejaw usprawiedliwionego i godnego szacunku dążenia do niepodległości (ale w takim razie dlaczego mnie wyśmiewasz?) czy wręcz przeciwnie. Przejaw agresywnego awanturnictwa prowadzącego do wojny.

      No nie wiem... Pisowcy już się bez żenady podniecają, że dostaną w swoje (niezupełnie) łapki nuki w ramach Nuclear Sharing. I to jest dobrze. No tak, ale jeśli nuclear sharing dla Polski to je dobre, to dlaczego dla Ukrainy to je zuo? Skoro dla Polski to je dobre, to powinieneś mi kibicować, gdy przypomniałem, że takie pomysły powstały już przed interwencją Moskwy.
      Napisz coś mądrego. Potrafisz.

      Usuń
    27. Zouz, napisz jeszcze, że zamachu w Smoleńsku dokonali Ukraińcy.

      Usuń
    28. Anonimiaku, nie zachowuj się jak typowy lewak. Odnoś się do moich zarzutów, a nie opowiadaj bajek. Zamachu w Smoleńsku dokonali Polacy, za zgodą Moskali i aprobatą USA.
      Jakbyś potrafił myśleć*, to byś skojarzył, że jawne przygotowana do wojny przeciwko Rosji zaczęły się od wojny w Gruzji. Potem trzeba było zrobić kaczora, żeby uważała doprowadzenie do wojny za sprawę osobistą. Jak już odpalili mu braciszka, zapewne przyszedł jakiś oficer CIA, poklepał po pleckach i powiedział - siedź cicho, za dwanaście lat zemścisz się na Putinie bo doprowadzisz z nasza pomocą do wojny.
      Taka była zresztą moja myśl w 2010: Kaczor stulił mordę bo wie, że zemści się wojną.
      Kurde, ale ja jestem przenikliwy... może zostanę Prorokiem?
      *szkoda, że nie.

      Usuń
    29. I co, mała Gruzja też groziła Rassiji bronią atomową? xxxxxxDDDDD

      Usuń
    30. Anonimowe dziecko nadal sadzi kocopały.
      Potrafisz w ogóle czytać, czy tak tylko sobie klepiesz w klawisze?
      A może będziesz ściemniał, że to Rosja zaatakowała Gruzję, choć nawet lewacka Wikipedia ujawnia, kto zaatakował.
      Napiszesz, że uprzedzili atak Rosjan?
      Okej, a więc rok temu Rosjanie uprzedzili atak Ukraińców.
      Może jeszcze napiszesz, że Ukraina to "mały kraj", ale nie pisz, bo ludzie się turlają ze śmiech na takie bajki.
      Carpe diem, q-anonie.

      Usuń
    31. Q-Anon nie widzi, że "mała Korea płn" całkiem jawnie grozi bronią atomową USA.
      Tyle w temacie, czy do grożenia trzeba być dużym krajem.

      Usuń
    32. Towarzyszu Z,

      Zasłużyliście na proces przed MTK w Hadze, bo stosujecie niehumanitarną broń - próbujecie mnie zabić doprowadzając do śmiechu.

      No bo jak się nie śmiać, gdy piszecie, że zamach w Smoleńsku został przeprowadzony "za zgodą Moskali", po to by sprowokować Kaczyńskiego do "wywołania wojny na Ukrainie".
      Śmiech nie ogarnia też, gdy piszecie kocopały o tym, że Ukraina dostałaby głowice jądrowe od USA i zaatakowała nimi Rosję. Uzyskanie uczestnictwa w programie nuclear shearing nie jest sprawą prostą. Pierwszym warunkiem jest obecność danego kraju w NATO. A przed 22 lutego 2022 r. szanse na wejście Ukrainy do NATO były bliskie zera. Szansę na uzyskanie przez nią broni jądrowej od USA mniejsze niż zero. I Ruskie dobrze o tym wiedzieli.

      Co do Gruzji - bzdety o tym, że to ona rozpoczęła wojnę już obalałem:

      http://foxmulder2.blogspot.com/2023/02/casus-belli-gruzja-2008.html

      Gruzja nie uprzedzała rosyjskiego ataku. Ona odpowiadała na atak, który już od dawna trwał.

      "Q-Anon nie widzi, że "mała Korea płn" całkiem jawnie grozi bronią atomową USA." - no i USA od czasu do czasu z Koreą Północną urządzają szczyty pokojowe a nie bezmyślnie ją najeżdżają jak obsrana Rosja Gruzję czy Ukrainę.

      Usuń
    33. A kto pisał, że Ukraina miałaby dostać nuki od Jankeskich Zbrodniarzy Wojennych TM?
      Niczego takiego nie napisałem, więc nie wiem dlaczego wmawiacie mi, towarzyszu, takie bzdury? (oczywiście że Towarzyszu, ponieważ Komunizm wylewa się jak ropa z rany nie z ZSRR, tylko z USA)
      Ukraina nie potrzebuje niczyjej pomocy do uzbrojenia się w broń atomową - co powinieneś wiedzieć. Ma źródła plutonu i bazę intelektualną.

      A co do MTK, to polecam przypomnieć sobie, co zrobiono w USA jak tylko zamajaczyła groźba, w 2017, że MTK zaatakuje rząd USA. Szkoda, że Rosja tak nie postąpiła. No tak, ale Rosja, w porównaniu do USA, to dzisiaj Gołąbek Pokoju.

      Hm, mniej hipokryzji, mniej naiwnych wizji sprzed ćwierćwiecza, więcej prawdy.

      Usuń
    34. Zouz, zamachu w Smoleńsku dokonali Polacy, a Moskwa kryła ich za pomocą komisji Anodiny, odmawiając na dodatek wydania wraku?

      Usuń
    35. QAnonie, właśnie tak. Plan i Rozkaz wyszedł od Towarzyszy ze wsi, Ruskie zaakceptowali, Jankesi potwierdzili. Potem Ruskie nie wydali wraqu, a Jankesi nie wydali zdjęć satelitarnych i innych dowodów. Potem Polscy Towarzysze zburzyli hangar na Okęciu.
      Btw, dobre pamiętam, tuż po zamachu, kilka dni później śmigałem na zajęcia i słuchałem w radiu w Czerwonej Bestii 6,5s/100km/h, jak padło pytanie - dlaczego żołnierze nie zachowali nagrań z nasłuchu? Dlatego, że nie było rozkazu, żeby nie kasować.
      Polscy żołnierze XD z polskiego nasłuchu XD.
      Na koniec wisienka na torciku - Kaczyński zobaczył urwaną obcą girę w trumnie brata i powiedział: "Dziwne, ale okej".
      No to, okej.

      Usuń
    36. "zburzyli hangar na Okęciu." - no to wszystko jasne, kolejny wyznawca totalnego zjeba Fuck Your Minda...

      Usuń
    37. Zouz, ale brak w tej historii Ukraińców, więc popracuj nad nią jeszcze trochę. A jakby np. Kaczyński powiedział to po ukraińsku?

      Usuń
    38. Dla wyznawców Wielkiej Ukrainy od morza do morza wszystko jest jasne.
      To chyba jasne, czyż nie?

      Usuń
    39. QAnonie, w tej historii nie brak Ukraińców.
      Jak możesz mówić, że ich brak, skoro napakowało się ich do Polinowa z pięć milionów. Taka Piątka Kaczyńskiego XD
      Ta historia jeszcze się nie skończyła, to nawet nie jest półmetek.
      Co nas czeka na mecie, ja już wiem, wy jeszcze nie.

      Usuń
    40. ÓSa bękarcia córa ziemi z bratem ebalusem Żidollusem

      Usuń
  5. Przejście na alfabet łaciński to dla Ukrainy niezłe pokazanie fucka Rosji. Do tego jeszcze bym dodał zmianę rozstawu torów na europejski (a to ma też znaczenie strategiczne).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmiana rozstawu torów jest planowana, na początek na głównych trasach wschód-zachód, potem rzekomo w całości - ale to nie wiadomo kiedy, skala tego przedsięwzięcia jest gigantyczna. Ukraiński pisany łacinką to fajna sprawa pod względem użytkowym (dla nas tym bardziej, że wtedy dopiero byłoby widać że jest on bardziej podobny do polskiego, niż do rosyjskiego), ale Ukraińcy podnoszą istotny kontrargument natury historycznej: pisanie cyrylicą ma podkreślać fakt że kolebką ruskiego języka, ruskiego chrześcijaństwa i całej kultury był Kijów. Możliwe że kiedyś doczekamy ukraińskiego pisanego łacinką w codziennym użytku i ukraińskiego cyrylicą w roli uroczystego języka państwowego, coś podobnego jak gaelic w Irlandii.

      Usuń
    2. Gdy Wietnamczykom Francuzi wprowadzili alfabet łaciński, to wreszcie Wietnam oderwał się od zależności kulturowej od Chin. W naszym interesie jest alfabet łaciński na Ukrainie.

      Usuń
  6. @Fox
    Dobry tekst. Już sam tytuł mnie rozbawił. To nawiązanie do wypowiedzi pewnego folksodojcza sprzed ponad 30 lat jest całkiem celne.
    W statystykach zastanawia mnie różnica między czołgami, a wozami bojowymi. Czołgów poległo procentowo sporo, a wozów bojowych dosyć mało. Może zaniżają ilość zniszczonych lub zawyżają ilość jaką rzekomo mieli, bo statystyki nie kłamią i wyraźnie coś tam się nie zgadza.
    Samolotów nie mogą używać, bo Ukraińcy mają obecnie skuteczną obronę przeciwlotniczą, więc każde głębsze wejście zakończy się potężnymi stratami.
    Wysyłanie na front sprzętu z muzeów, wyraźnie pokazuje, że dno jest bliskie.
    Dlatego właśnie wszyscy w Europie powinni wysyłać jak najwięcej sprzętu i amunicji aby pokój nastąpił jak najszybciej. Pokój, który nastąpi po zburzeniu Moskwy, a nie jakiś tam rozmowach.
    Pod tekstem widać ból dupy ruskich onuc. Taka desperacja aby zaprzeczać rzeczywistości. Pewnie oni sami doskonale już wiedzą, że nic ich nie ocali przed wpierdolem.
    Swoją drogą jestem trochę zawiedziony, bo miałem lekką nadzieję, że po tym jak kacapy straciły drona USA nad wodami międzynarodowymi, to USA dla przykładu zatopią kilka okrętów na Morzu Czarnym. Szkoda, że tak się nie stało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytając najnowszy tekst Chehelmuta naszła mnie myśl, której jakoś nikt nie porusza.
      Kłamliwa telewizja twierdzi, że Św. JP2 wiedział o pedofilii w kościele i nic z tym nie robił. A co niby miał zrobić ? Zgłosić to na milicję lub do ubecji ? Przecież ubecja doskonale o tym wiedziała i szantażowała takich przeklętych księży aby z nią współpracowali.
      Prawda jest taka, że to ubecja tuszowała pedofilię w kościele i to oni powinni ponieść za to karę.

      Usuń
    2. No geniusz, prawdziwy geniusz....

      .... mógł po prostu wywalić danego księdza ze stanu kapłańskiego, albo wysłać go do zamkniętego ośrodka, gdzie nie będzie miał kontaktu z osobami przed 18 rokiem życia...

      Zresztą to całe środowisko kościelne to jedna wielka patola - dlatego ludzie zaczynają omijać to szerokim łukiem --> https://www.youtube.com/watch?v=puXQveOAC3w

      Usuń
    3. Ukraińcy nie mają "skutecznej obrony przeciwlotniczej", tylko mają do dyspozycji systemy przeciwlotnicze agresywnego (znacznie bardziej agresywnego niż CCCP za Breżniewa) NATO oraz - co najważniejsze - pełen, nieskrępowany dostęp do sił rozpoznawczych NATO, które po prostu wystawiło cudzą armię do swojej wojenki.
      Dodatkowo, Polska niczego nie rozbudowuje, ponieważ budowa armii pod cudzą (Amerykańską) komendą do ataku na Sąsiadów jest niszczeniem kraju a nie jego obroną.

      Usuń
    4. Przecież ten cyrk Sekielskich to patologia. Ostatnio zaprosili se Holendra od jakiejś książki bez żadnych konkretów i jeden z prowadzących, zdaje się, że Nowak rekomendował by ją "kupić na święta swojej dziewczynie". Something się komuś pojebałos.
      To ten koleś:
      https://www.tvp.info/68393511/mial-zalatwiac-pedofilowi-bezkarnosc-teraz-oglasza-upadek-autorytetu-sw-jana-pawla-ii

      Już nawet nie mówię, że Sekielski pominął informację w swoim filmie, że opisywani przez niego księża byli agentami SB.

      Podobny syf u Jana Pińskiego, który z Tymochowiczem pierdolą coś o preferencjach księży. Może niech Piński zapyta się lepiej Tymochowicza o jego wyrok za porno z dziećmi na laptopie.

      A ja jak zdarta płyta pytam się dlaczego nikt nie mówi o siatce dzieciojebów z 1973 pod wodzą Johna D. Normana? Trzydzieści tysięcy członków albo i więcej. Wszystkie akta zostały zniszczone przez Departament Stanu przy współpracy z FBI.

      Spisolog

      Usuń
    5. @Spiskolog
      Wszystko co napisałeś to oczywiście prawda i fakty, ale one nie dotrą do koderastów. Dla nich liczy się tylko antypis i fakty nie mają żadnego znaczenia.

      Usuń
    6. Spiskolog Piński to cyngiel Konia, a zatem radio Moskwa.

      Usuń
    7. Marcin I właśnie z wymienionych narzędzi Wojtyła korzystał, jak wynika z badań Krzyżaka i Litki z Rzepy.

      Usuń
  7. Nic dodać, nic ująć. Walka na dwa fronty (w naszym przypadku z dewiantami i eksploatującym ich esbekami) nigdy nie towarzyszyły same spektakularne zwycięstwa

    OdpowiedzUsuń